Friday, March 25, 2011

Sah! Kopi Itu Bercampur Gelatin Babi - Jabatan Agama Johor

Johor Bahru: Sebuah kedai kopi popular di negeri ini yang beroperasi sejak kira-kira 70 tahun lalu dan dikunjungi lebih 80 peratus pelanggan beragama Islam rupa-rupanya menghidangkan kopi bercampur gelatin babi.

Perkara menjijikkan itu terbongkar selepas Jabatan Agama Johor (JAJ) menjalankan pemeriksaan terhadap premis itu berikutan aduan orang ramai.

Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman yang dihubungi Harian Metro turut mengesahkan memang ada gelatin babi dalam serbuk kopi disediakan di kedai berkenaan.

“Sampel serbuk kopi dari premis itu diambil untuk dianalisis Jabatan Kimia Johor dan hasilnya, ia positif gelatin babi.

“Semua itu dilakukan selepas kami mendapat banyak aduan daripada orang ramai. Pemeriksaan dijalankan baru-baru ini oleh JAJ serta Jabatan Kesihatan Negeri Johor,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Bagaimanapun, kata Zainal, pihaknya tidak boleh mengambil tindakan terhadap pengusaha terbabit melainkan menasihati peniaga supaya memastikan produk mereka halal serta mendapatkan sijil halal.

“Pelanggan beragama Islam perlu berwaspada dalam memilih lokasi untuk menjamu selera, pastikan premis berkaitan mempunyai logo halal,”
katanya.

Difahamkan, pengusaha premis terbabit akan hadir ke pejabat JAJ, hari ini. Selain di Johor, kedai kopi itu dikatakan turut memiliki cawangan di Lembah Klang.

Sementara itu, Ketua Pegawai Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Johor, Abdul Hamid Abu Bakar berkata, pihaknya menghantar lima pegawai ke premis terbabit, kelmarin.

“Selepas menerima aduan menerusi SMS, kami melakukan pemeriksaan di premis itu dan mendapati memang tiada tanda logo halal dipamerkan di situ.

“Berikutan itu, kami tidak boleh mengambil tindakan mengikut Akta Perihal Dagangan 1972 ke atas mereka,” katanya ketika dihubungi.

Menurut Abdul Hamid, jika premis terbabit memaparkan logo halal, pihaknya boleh mengambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang berkenaan.

Sehubungan itu, menasihatkan pelanggan beragama Islam supaya berhati-hati memilih lokasi untuk menjamu selera.


“Sepatutnya orang Islam memastikan tanda logo halal sebelum memasuki sesuatu premis itu kerana dalam kes ini, tiada langsung logo berkenaan dipamerkan tapi pengguna Islam masih ke situ untuk menjamu selera.

“Pada masa sama, pengusaha terbabit juga perlu lebih bertanggungjawab kerana premis perniagaan mereka sering dikunjungi pelanggan beragama Islam,” katanya.

Sementara itu, jurucakap Persatuan Pengguna Bumiputera Johor Bahru berkata, pihaknya akan mengadakan perjumpaan dan perbincangan dengan pengusaha premis terbabit secepat mungkin dan menasihati pengusaha berkenaan supaya mempamerkan kandungan minuman dan makanan kepada pelanggan.

“Kami menerima banyak aduan dan pertanyaan daripada orang ramai yang bimbang selepas melihat sebaran berkaitan isu berkenaan di Internet dan laman web sosial,” katanya. -hm


==========================================================================

Dalam hal ini siapakah yang bersalah atau boleh dipersalahkan ??


1) Tokey kedai yang bukan beragama Islam ??? Memang beliau bukan beragama Islam, memang beliau makan benda babi tu. Salahkah beliau tak ambil lesen halal JAKIM ??


2) Adakah JAKIM boleh dipersalahkan ? Tokey kedai kopi tu yang tak mintak lesen pasal nak meniaga makanan haram. Takkan jakim nak halang orang bukan Islam meniaga makanan haram ??


3) Atau bolehlah meletakkan kesalahan itu kepada orang Melayu yang bangang yang nak jugak makan kat tempat yang bukan-bukan. 


Sekarang ni pon orang Melayu dah macam orang Cina, suka menda-menda makan nih. Pau Kuala Kangsar la, Nasik Ayam Bukit Bintang la.

Monday, March 21, 2011

Tanam Kuchai Keliling Rumah

UTARA

ARKIB : 10/01/2009

Kucai dalam pasu bantu Sarina


Sarina Che Bai mengusahakan tanaman sayuran kucai mengunakan pasu bunga di keliling rumahnya di Kampung Keda, Ulu Bakai, Baling, Kedah. – Gambar ismail kamadin


BALING 9 Jan. - Jika disebut nama Allium Tubarosa Rottler tentu ramai yang tidak mengetahuinya, jauh sekali menyedari tanaman itu rupa-rupanya lebih dikenali di negara ini sebagai kucai.
Tanaman daripada keluarga Liliacea itu cukup popular khususnya di kalangan masyarakat Melayu kerana ia menjadi penyedap makanan seperti cucur udang dan mihun goreng selain mempunyai khasiat tersendiri.
Itulah kucai, sayur penting walaupun asalnya tanaman yang mudah diperoleh dan paling banyak ditanam di pinggir rumah.
Pun begitu, bagi Sarina Che Bai, 38, dari Kampung Keda Ulu Bakai, Mukim Bakai dekat sini, tanaman tersebut menjadi pilihan untuk ditanam di kawasan rumah yang didiami.
Menariknya, Sarina tidak sebagaimana kaum hawa lain menjadikan pasu hanya untuk tanaman bunga, tetapi dia menanam kucai yang subur menghiasi laman rumahnya.
Wanita yang mempunyai lima orang anak itu berkata, daripada 20 hingga 50 pasu kucai, dia memperluaskan lagi tanaman tersebut dari masa ke semasa.
Kata Sarina, berkat usahanya itu mendapat perhatian pihak Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) untuk membantunya menambah tanaman kucai di dalam pasu.
Hasilnya, kini tanaman kucai Sarina telah mencecah hampir 1,000 pasu sehinggakan tidak ada lagi ruang kosong di sekeliling rumahnya.
Menurut Sarina, dia dan keluarganya mengusahakan tanaman kucai itu sejak enam tahun lalu, pada mulanya hanya sekadar untuk dijadikan sumber sayur -sayuran harian.
Tambahnya, kucai yang ditanamnya dijual dengan harga RM4 sekilogram dan pada musim tertentu dia menghasilkan antara lima hingga 10 kilogram kucai sehari.
Isteri kepada Mohd. Zainol Jaafar, 50, itu seakan tidak mempercayai usaha menanam kucai ini berjaya menarik perhatian penduduk lain dan peniaga runcit yang sering datang membeli hasil tanamannya.
Ia membantu keluarga Sarina menambah sumber pendapatan walaupun ramai yang pada mulanya tidak yakin usaha tersebut akan berhasil.
Sarina kini menumpukan sepenuhnya kepada tanaman kucai dan bukan lagi
menjadikannya sebagai tanaman sampingan, malah pendapatan diperoleh hasil daripada tanaman tersebut mencukupi untuk menampung keluarga.

Cargo Bridge

Amazon Ads

Currency Converter