Friday, June 25, 2010

Hari Potensi Tabika Kemas Peringkat Kebangsaan 2010

Pada 12hb Jun 2010 sehingga 14hb Jun 2010, telah berlangsung Hari Potensi Tabika Kemas Peringkat Kebangsaan 2010 bertempat di Behrang Perak. Ada beberapa acara yang dipertandingkan. Antaranya teater, bercerita, tilawah, nasyid dan boneka tangan.

Aisyah telah mengambil bahagian dalam acara Boneka Tangan. Seronok sungguh dia. Sehari sebelum bertoloak ker Behrang, Aisyah demam, terpaksa bawak jumpa doktor malam tu jugak. Jenuh, kena pakai nebulizer.

Ini gambar Aisyah masa sebelum pergi hospital. Dia nampak macam ok jer, tapi ada semput. Selalunya memang kena pakai nebulizer la. Doktor tu tanya la, apa aktiviti Aisyah. So kitorang pon cakap la, dia ada puppet show besok kat Behrang sebagai wakil Wilayah Persekutuan.

Doktor terkejut, dia tanya "Anak awak ni sekolah tadika mana sampai jadi wakil sekolah pulak ?". Kitorang pon gelak la, cakap jer tadika kemas.

Agaknya doktor pon pelik, baru sekolah tadika dah jadi wakil negeri.


Ini kawan satu sekolah Aisyah. Nama dia Hakimi. Dia pon main boneka tangan jugak, sebagai Gergasi. Rasanya Aisyah demam jangkit dari Hakimi ni la kot, pasal Hakimi pon demam seminggu sebelum pergi ke Behrang tu.








Ini pulak Shanor, kawan Aisyah jugak. Shahnor sebagai Kambing dalam lakonan boneka tangan tu. Aisyah berlakon sebagai Katak dan Siput. Naik bas pon nak duduk bersama.

Selalu pergi berlatih pon bersama-sama kat Pejabat Kemas, Batu Muda.





Inilah pemandangan dari asrama Aisyah di Politeknik Sultan Azlan Shah, Behrang.

Rasa nyaman dan sejuk jer mata memandang. Syok pulak.





Ini pulak pemadangan waktu terbit matahari dari rumah Nek Tam, Kira-kira 3 kilometer dari Politeknik Sultan Azlan Shah. Sejuk dan cantik la pulak.

Selama 4 hari kat Behrang, hari-hari lepas subuh, mesti lepak kat luar, tengok pemandangan macam ni.



Memandangkan acara Aisyah hanya akan diadakan pada hari Ahad. Maka pada hari Sabtu, cikgu-cikgu boneka tangan telah membawa murid-murid mereka untuk menonton pertandingan teater.

Agak boring jugak, tapi seronok. Budak-budak nih pon seronok sakan menggelakkan murid-murid lain yang melakukan kesilapan.

Cikgu pon apa lagi, sound la diorang, "Kalau korang pon buat silap macam diorang yang kat atas pentas tu, korang pon nanti kena gelak jugak.". Cuak jugak muka masing-masing.

Ini merupakan antara boneka-boneka buatan tangan oleh cikgu-cikgu tabika kemas Aisyah. Antara yang kelihatan ialah, monyet, gergasi, gajah dan kambing.

Tengok masa cikgu buat nih, jenuh jugak la. Remeh jer.

Ini pon memberi mata jugak dalam pertandingan tu.


Masa ni sedang menunggu giliran dibelakang pentas.

Semua kena pakai 'jump suit'. Masa ni kalau Aisyah tak tegur, tak kenal itu Aisyah.

Tak der rasa suspen pon diorang ni. Semangat jer. Kitorang mak bapak pulak yang rasa suspen.



Sori la, gambar masa pertandingan tuh tak dapat nak amik, pasal gelap. Kamera pon bukan kamera mahal. Jadi gambar masa dah abis jer la buleh nak amik. Baru dapat pegi dekat dengan pentas.




 Bersama-sama dengan boneka masing-masing.








Lepas persembahan. Dapat hadiah saguhati. Glass chess set ngan board game. Ada dalam sepuluh board game la.

Nombor 10 tu kira peserta yang kesepuluh la. Iaitu Wilayah Persekutuan.






Barisan guru dan murid-murid selepas persembahan. Semua confident menang dah.






Inilah hadiah yang Aisyah dapat. Satu piala kristal dan set permainan monopoly edisi Malaysia.







Yang paling bangga, bapaknya. Kerana kumpulan anaknya telah berjaya mengalahkan kumpulan-kumpulan lain yang terbaik dalam negeri masing-masing. Kerana kumpulan Ceria, merupakan juara antara juara.

Tuesday, June 8, 2010

Rancang kewangan demi kesejahteraan keluarga



TIDAK bertanggungjawab, lemah didikan agama, campur tangan pihak ketiga, perbezaan budaya, masalah seksual, masalah ekonomi, masalah kerjaya, masalah kesihatan, masalah akhlak atau sosial dan masalah komunikasi, adalah antara yang menjadi senarai faktor sesebuah rumah tangga berantakkan.
Masalah ekonomi terutamanya, antara faktor yang sangat rumit untuk dihadapi oleh pasangan suami isteri. Jika tidak diatasi dengan baik maka ikrar untuk tetap hidup bersama ketika susah dan senang tentunya sukar untuk direalisasikan serta dipertahankan.
Aapabila bercakap soal ekonomi segala-galanya berpokok pangkal kepada perancangan kewangan yang tidak sahaja strategik tetapi mesti berlandaskan syariat Islam.
Itu antara yang banyak disuarakan oleh pakar penasihat kewangan peribadi dan keluarga, Rohani Mohd. Shahir dari Hijrah Wealth Management Sdn. Bhd.
Topik itu juga yang berjaya menarik perhatian hampir 300 hadirin yang mengikuti Seminar Rumahku Syurgaku, "Setulus Kasih Ayah, Semurni Pengorbanan Ibu" anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Putrajaya baru-baru ini.
Menerusi tajuk Bijak Mengurus, Keluarga Terurus Rohani berkata, hutang kad kredit atau istilah popularnya wang plastik antara yang menjadi punca suami isteri berperang besar. Apatah lagi jika ia menyebabkan salah seorang daripada pasangan tersebut diisytiharkan muflis atau bankrap.
Malah dalam banyak kes, si isteri yang ditinggalkan terpaksa menanggung pelbagai tekanan hutang piutang kad kredit yang disalahguna oleh suami.
"Statistik menunjukkan hutang kad kredit dan pembiayaan peribadi di negara ini telah meningkat pada kadar 17.6 peratus dalam tempoh enam bulan ke RM98.8 bilion pada akhir 2009.
"Tetapi yang menjadi masalah sehingga memasuki tahap yang sangat membimbangkan apabila peratus hutang kad kredit yang tidak dibayar telah meningkat 5.4 peratus, iaitu sebanyak RM26.7 bilion terutamanya akibat pembelian barangan pengguna di bawah skim ansuran," katanya.
Menurutnya, dari tahun 2004 hingga April 2009, seramai 637 pemegang kad kredit telah diisytiharkan muflis akibat hutang kad kredit.
"Iaitu jika dilihat pada pecahan bangsanya, mereka yang muflis ini terdiri 52 peratus berketurunan Cina, diikuti 36 peratuMelayu, 11 peratus kaum India dan satu peratus kaum-kaum lain.
Walaupun jumlah peratus kalangan Melayu itu tidaklah tinggi berbanding bangsa Cina, namun fenomena berhutang dan muflis akibat kad kredit ini tetap membimbangkan.
"Justeru setiap pasangan suami isteri harus memikirkan kewajaran untuk menggunakan kad kredit. Jika salah penggunaan dan dibebani hutang serta muflis tentunya memberi kesan yang tidak baik terhadap hubungan mereka," katanya.
Rohani dalam pembentangan kertas kerjanya selanjutnya berkata perancangan kewangan secara Islam adalah menjadi asas penting kepada kesejahteraan keluarga.
"Soal sumber pendapatan, makan, minum yang halal haram atau syubhah penting untuk diambil kira. Andai yang haram banyak yang berdarah daging dalam tubuh badan maka tidak menghairankan jika kebanyakan generasi yang dilahirkan akhirnya mereka yang ramai menderhaka terhadap ibu bapa dan agama mereka," katanya.
Iaitu sebagaimana peringatan dari Allah dalam Surah Al Baqarah, iaitu ayat 208 yang bermaksud: "… Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu…"
Islam tidak dapat berkompromi dalam soal hukum halal haram, malah jika melihat dari aspek merokok sekalipun, Rohani sarankan agar tabiat itu juga mesti ditinggalkan secara total.
Ini apabila Kementerian Kesihatan mendapati rakyat negara ini berbelanja hampir berbilion ringgit setahun semata-mata untuk memuaskan tabiat merokok.
"Sedangkan ia sangat membazir dan lebih memburukkan keadaan kita terpaksa membazirkan banyak juga wang semata-mata untuk membiayai kos rawatan dan perubatan pelbagai penyakit kronik akibat tabiat buruk ini.
"Malah yang lebih menyedihkan, menurut kajian, lebih daripada 50 peratus perokok tersebut adalah kalangan kaum Melayu atau Islam itu sendiri," kata Rohani.
Lantas demi ekonomi rumah tangga sebelum menjadi lebih parah, adalah berhenti daripada merokok!
Tegasannya juga, supaya berhati-hati dengan pelbagai rangkaian perniagaan yang berasaskan multi level marketing (MLM) atau industri jualan langsung dan skim-skim pelaburan yang gharar, pengambilan deposit dan sebagainya lagi yang kononnya menjadikan peratus pulangan keuntungan yang tinggi.
"Sedangkan semua itu tidak pernah mendapat pengesahan daripada mana-mana pihak berkuasa dan ia lebih menjebakkan kita dalam pelbagai jenayah kewangan yang menambahkan lagi kerumitan dalam ekonomi rumah tangga," katanya.

Thursday, June 3, 2010

Great Story.. with a moral value!

A blind boy sat on the steps of a building with a hat by his feet. He held up a sign,
which said: 'I am blind, please help.' There were only a few coins in the hat.

A man was walking by. He took a few coins from his pocket and dropped them into
the hat. He then took the sign, turned it around, and wrote some words. He put the
sign back so that everyone who walked by would see the new words.

Soon the hat began to fill up. A lot more people were giving money to the blind boy.
That afternoon the man who had changed the sign came to see how things were.
The boy recognized his footsteps and asked, 'Were
u the one who changed my sign this morning? What did you write?'

The man said, 'I only wrote the truth. I said what u said but in a different way.'
What he had written was: 'Today is a beautiful day and I cannot see it.'

Do you think the first sign & the second sign were saying the same thing? Of course,
both signs told people the boy was blind. But the first sign simply said the boy was blind.
The second sign told people they were so lucky that they were not blind. Should we be
surprised that the second sign was more effective?

Moral of the Story:

Be thankful for what you have. Be creative. Be innovative. Think differently and positively.
Invite the people towards good with wisdom. Live life with no excuse and love with no
regrets..
When Life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have 1000 reasons to smile.
Face your past without regret. Handle your present with confidence. Prepare for the future
without fear. Keep the faith and drop the fear.
Don't believe your doubts and doubt your beliefs. Life is a mystery to solve not a problem to
resolve.
Life is wonderful if you know how to live.
Enjoy Life.......and Make A Difference.. ...

Wednesday, June 2, 2010

Well Begun is Not Half Done

Strength or Weakness?



Cargo Bridge

Amazon Ads

Currency Converter