Wednesday, November 18, 2009

Rancang Kewangan Anda

Apa itu "Perancangan Kewangan".

Pada saya, perancangan kewangan adalah bila kita perlu menggunakan pendapatan kita hari ini, untuk kegunaan semalam, hari ini dan besok.

Perancangan Kewangan Semalam

Mungkin ada yang bertanya kenapa semalam ?

Jawapannya begini, semalam bermaksud, perbelanjaan yang sudah kita gunakan dengan cara kredit atau hutang. Misalnya pinjaman perumahan atau kereta atau pembelian barangan menggunakan kad kredit.

Perancangan Kewangan Hari Ini

Perancangan hari ini bermaksud perbelanjaan yang kita perlukan hari-hari seperti membeli makanan, lapin anak dan bermacam lagi termasuk membayar bill letrik, air telefon dan juga mungkin sewa rumah.

Perancangan Kewangan Hari Esok

Perancangan ini bermaksud satu bentuk perancangan bagaimana untuk kita menghadapi hari-hari mendatang yang tidak pasti. Misalnya disaat-saat kecemasan atau kehidupan selepas bersara.

Ketiga-tiga perancangan ini perlu kita lakukan ketika kita masih mampu untuk menguruskannya sekarang. Mungkin kita bekerja sendiri atau makan gaji, melalui pendapatan yang kita dapat hari ini, perlulah kita menguruskannya dengan sebaik mungkin, agar kita tidak berada dalam masalah yang besar bila berlaku sesuatu atau bila kita sudah bersara besok.

Ayat power yang paling saya suka, "Bayar Diri Kita Dahulu". Maksudnya, bila sahaja terima gaji atau upah atau apa-apa pendapatan, asingkan dahulu untuk simpanan kita. Tak kira la 10%, 20% atau 30%. Yang penting simpan sebahagian dari gaji atau pendapatan bersih kedalam akaun simpanan kita.

Lebihan selepas simpanan bolehlah digunakan untuk perbelanjaan semalam, hari ini dan besok.

No comments:

Cargo Bridge

Currency Converter